Han is sinds 2023 raadslid voor de gezamenlijke GroenLinks-PvdA fractie, maar is al politiek actief sinds 1995.

Han, kun je iets vertellen over jouw politieke carrière? Wat heeft jou bewogen om politiek actief te worden en wat is het pad dat je hebt doorlopen?
In 1993 ben ik lid geworden van de Partij van de Arbeid omdat deze partij nadrukkelijk had uitgesproken dat welvaart zich moest richten op welzijn voor allen en dat de sterkste schouders de zwaarste lasten mogen dragen. In de gemeente Boxmeer ben ik begonnen als commissielid, daarna raadslid en sinds 2014 was ik fractievoorzitter van de Progressieve Kombinatie, een lokaal links samenwerkingsverband.

In jouw portefeuille zitten de thema’s: mobiliteit, zorg en welzijn, woningbouw en openbare ruimte. Wat motiveert jou om je in te zetten voor deze onderwerpen?
Het zijn allemaal onderwerpen die de kwaliteit van het leven van onze inwoners beïnvloeden. Mobiliteit, kun je in het ziekenhuis komen als dat nodig is, zijn er veilige fietsroutes naar school?  Zorg en welzijn, word je door de gemeente voldoende ondersteund om deel te nemen aan het dagelijks leven, kunnen jij of je kinderen de contributie betalen van de voetbalclub?  Woningbouw, heb je een betaalbaar dak boven je hoofd of juist niet.  Openbare ruimte, een wijk of kern die is ingericht met het oog op het welzijn van haar inwoners, met voldoende groen en aandacht voor de lopende en fietsende verkeersdeelnemer

Wat heeft GroenLinks-PvdA in de afgelopen twee jaar al bereikt binnen deze thema’s?
We hebben samen met andere partijen de bijzondere bijstandsnorm naar 125% weten te verhogen zodat inwoners die het financieel zwaar hebben wat extra ondersteuning kunnen krijgen. En we hebben ervoor gezorgd dat onze gemeente veel groener is geworden. Het bouwen van betaalbare huurwoningen kost veel tijd en energie. We blijven ons sterk maken voor meer goedkopen huurwoningen.

Waar ga jij je nog hard voor maken de komende tijd?
Dat de ondersteuning die een deel van onze inwoners nodig heeft niet verminderd wordt tijdens de begrotingsbehandeling.

Wil je verder nog iets kwijt?
De kwaliteit van ons drinkwater komt steeds meer onder druk te staan. Het wordt tijd dat we daar veel meer aandacht aan gaan schenken en dat we maatregelen gaan nemen die ons water drinkbaar houden.