GroenLinks-PvdA vindt dat we vluchtelingen met een verblijfsstatus en asielsoekers die wel terug willen keren maar dat niet kunnen, warm moeten ontvangen. Allereerst met een geschikte woning en ondersteuning om te integreren. De gemeente is sinds dit jaar weer verantwoordelijk geworden voor de inburgering. Dat biedt mogelijkheden om meer maatwerk te leveren. GroenLinks-PvdA wil dat de gemeente inburgeringstrajecten aanbiedt, om de taal en gewoonten te leren en de weg naar werk te vinden. Maar ook om actief deel te nemen aan de lokale samenleving.

Hier ziet GroenLinks-PvdA een grotere rol weggelegd voor goede opleidingsinstituten, in samenwerking met werkvoorzieningsinstellingen en vrijwillige taalcoaches met ondersteuning van Sociom.

• We investeren in vrijwillige taalcoaches, het Taalhuis en het fietsproject om de inburgering te verbeteren
  • We helpen statushouders sneller een lokaal netwerk op te bouwen
  • We staan statushouders langer bij en helpen ze op weg
  • We begeleiden statushouders intensiever naar passend werk